Festivalchef – Stockholm Pride, 2012

Festivalchef och projektledare

Hösten 2011 gjordes organisationen för Stockholm ID bricka SP 2012Pride om. Det infördes en ny roll som festivalchef. Festivalen hade gått med brakförlust 2011 och Stockholm Pride hade ställt in betalningarna.

Jag fick frågan från dåvarande styrelse om jag kunde tänka mig att ta på mig rollen som festivalchef och hjälpa till med både att strukturera upp roller och ansvara för att det blir en festival 2012. Det gjorde jag självklart.

Pride betyder så mycket för så många, och fanns det något jag kunde göra för att hjälpa till så ville jag göra det.

Ny roll – nytt arbetssätt

I mitt ansvar ingick festivalens innehåll, program, försäljning, kampanjer, organisation, sponsorer, festivalbudget och kommunikation samt att ansvara för föreningens behov på året-runt-basis, det vill säga arbete med press och kommunikation, kontor och administration, säkerhet och krisorganisation. Förutom det så beredde jag också frågorna för festivalbudget, festivalområden, Dogtag, Pridelåt, nivåer på entréavgifter och krisplaner där styrelsen fattade de slutgiltiga besluten.

Pride 2012 PridePark (13)

I uppdraget ingick att samla festivalarbetet till en organisation och bryta upp gamla arbetssätt där tidigare olika staber, Pride Park, Pride House och Pride Parade haft separata ledningar och separata organisationer till en gemensam organisation som arbetade tillsammans mot ett mål. Målet med nya organisationen var effektivitet och leverans i fokus, med en mycket hög grad av ekonomisk medvetenhet i alla delar. Allt arbete skulle utföras ideellt och utan ersättning.

Ny organisation

I mitt arbete med rekrytering av ledande funktioner försökte jag verka för att de skulle innehas av personer med de olika kompetenser som krävs för olika uppdrag, och sträva efter en mångfald av bakgrunder och identiteter inom organisationen. Alla med ledande uppdrag skulle kunna se till festivalens helhet och vara med och bära upp ett gemensamt ledarskap.

Centralt för arbetet inom organisationen var tillit och arbete under eget ansvar, samtidigt som alla skulle utföra sina uppdrag på ett transparent sätt med respekt för organisationens gemensamma behov.

Den organisation jag valde att arbeta utifrån till slut var en tydlig organisation med delprojekt som kunde samarbeta mellan varandra och med delprojektledare som hade olika typer av erfarenhet och en bred kompetens.

Festivalledning

Delprojektledarna och festivalchefen bildade festivalledningen. Festivalledningen träffades varannan vecka och där togs gemensamma beslut och där samordnades större delen av projektkoordineringen. Alla beslut togs utifrån vad som var bäst för helheten och med ekonomi och effektivitet i fokus.

Kommunikation och bygga upp förtroende för varumärket

Kommunikationsutmaningen inför årets festival var att återigen få tillbaka och bygga upp förtroendet för festivalen och varumärket Stockholm Pride efter fjolårets förlust och därigenom återigen sälja biljetter.

Vi skapade en kommunikationsplan och fokus blev att kontinuerligt släppa information om arbetet med festivalen, både externt och internt, samt att föra en dialog med våra besökare.

Arbetet med festivalen 2012 fick på alla nivåer och i alla delprojekt genomsyrats av hårt förtroendeskapande efter 2011 års resultat och efterföljande ackordsförhandlingar.

Det gällde både samarbetsparters, volontärer, media, community, enskilda musiker, skivbolag, bokningsbolag, management och leverantörer.

I många fall och inom samtliga delprojekt var det personliga kontakter och tidigare lyckade samarbeten som gjort att man ställt upp för festivalen.

Stort mediaintresse

Medieintresset för Stockholm Pride var  enormt med över 400 journalister/fotografer/bloggare ackrediterade. 1 000-tals artiklar och blogginlägg om Stockholm Pride publicerades från januari till festivalavslut.

Därutöver medverkade Stockholm Pride, jag som festivalchef och Peter Rimsby, styrelseordförande, i flertalet TV- och radioprogram. Även Musikguiden i P3, spelade in och sände en konsert från Stockholm Pride.

Kommunicerade EN festival och inte olika områden

Kommunikationsfokuset låg på att kommunicera EN festival, med aktiviteter som kunde tilltala många olika grupperingar inom hbtq-communityn. Information och pressmeddelanden släpptes kontinuerligt och vi fokuserade på att nå ut i både bred som nischad media och la mycket tid på pressbearbetning.

Majoriteten av landets stora dags- och kvällstidning och ledarsidor skrev under festivalveckan om Pride och HBTQ-relaterade frågor. Även mängder av debattartiklar inför och under veckan lyfte årets tema och HBTQ.

I år kom debatten mycket att handla om begreppet queer och olika motståndsrörelser till Pride där många andra aktörer tog initiativ till debatt.

Fokus på sociala medier

Ett annat fokus i år var våra sociala medier. Det gällde främst Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Blogg på QX och informationsmailen.

Vi var ständigt närvarande för att ha en personlig kontakt med våra besökare och svara på alla frågor och önskemål, med ett lyckat resultat.

Stockholm Prides Facebooksida ökade med 100%, från 8 000 fans innan festivalen till 16 000 fans vid festivals slut.

Bloggambassadörer

För första gången arbetade vi också med bloggambassadörer för Stockholm Pride vilka innefattad Majsan Keller, Dennis M, Cimon Lundberg, Charlotte Nordin, Amir Akrouti, Gunn Lundemo och Katja Gustafsson.

Informationscentraler

Under festivalen hade vi tre informationscenter på plats. I informationscentren kunde besökare och media få information om program och öppettider samt ackreditera sig till festivalen. De olika infocentren var placerade i Pride House, utanför Pride Park och inne i Pride Park.

Årets kampanj – ”Dags att bli hbtq”

Årets kampanj togs fram i samarbete med en projektgrupp bestående av studenter från Berghs School of Communicationssamtliga diplomutbildningar. Namnet fick bli ”Dags att bli HBTQ” och visade det positiva med att vara HBTQ, samtidigt som den synliggjorde heteronormen och de myter, fördomar, förutfattade meningar och stereotyper som finns om hbtq-personer.

Manifest och kampanjsiter – blihomo.nu

Kampanjen inleddes med ett nyskrivet manifest som lästes upp av kända HBTQ-profiler.

Sedan lanserades kampanjsiterna, blihomo.nu, bliflata.nu, blibi.nu, bliqueer.nu, blitrans.nu och blibög.nu, där besökarna både kunde se och kunde skapa egna argument till varför man ska bli HBTQ.

Största kampanjsatsningen

Kampanjen var den största kampanjsatsningen som Stockholm Pride har gjort och fick väldigt mycket uppmärksamhet i både media och på internet.

Annonser i tunnelbanan och över hela stan

Tack vare sponsring fick kampajen också gratis medieutrymme i såväl tidningar som i tunnelbanan och på bussar, på affischtavlor och som animerade argument på Clear Channels Play-utrymmen.

Dessutom gjorde vi traditionell, biljettdrivande, marknadsföring i form av annonser i QX, Metro, Expressen, Busstidningen, Nöjesguiden och på QX.se, RFSL.se, Alltomstockholm.se, Gmode.se och Finest.se. Vi blev också sponsrade med reklamutrymme på OUT TV och satsade på Facebookannonsering.

Programbilaga i Metro och satsning på programapp

Istället för att trycka en programbok gjorde vi likt föregående år och tog fram en programbilaga med Metro, samt en Paradbilaga. Vi fokuserade också på att ha programmet ständigt uppdaterat på webben och gjorde en vidareutveckling på förra årets mobil-app som återfanns på http://m.stockholmpride.org.

Program och aktiviteter

Det blev ett digert program, både av programpunkter som fanns inne på våra egna områden och programpunkter som arrangerades ”ute på stan”.

Vi hade tillgång till stora delar av föreläsningssalar och några scener på Stadsteatern/Kulturhuset och inne i Pride Park fanns 3 scener: Parkscenen, Krogscenen (båda främst för musik) samt Skogsscenen (teater och debatter). Förutom dessa fanns egna scener för barnverksamheten och författarsamtalen.

Barnaktiviteter

På Pride Ung som vi arrangerade tillsammans med RFSL Ungdom och Fryshuset, kunde ungdomar upp till 25 år göra egna plakat till paraden, besöka konstutställningar, se artistframträdanden, teaterföreställningar, delta i workshops, träffa HBTQ-ungdomar.

Pride Kids som vi i Pride Park arrangerade tillsammans med Tio Tretton/Kulturhuset och Zirkus Lokomotiv,  för de yngre bestod bl a av sagoläsning, barnrytmik och utklädningsverkstad.

Musik

Det var självklart mycket musik under festivalen. I huvudsak bedrevs arbetet med producenter som ansvarar för sina programdelar. En ambition vi hade var att ha färre och längre framträdanden, än många artister som enbart gjorde 1 låt. En annan ambition vi hade var att utveckla schlagertorsdagen.

Invigningskvällen

Invigningen hölls ihop av Annika Lantz. Årets invigningstalare Mona Sahlin och Birgitta Ohlsson presenterades av look-a-likes drugor och för underhållningen stod Gaykören, Annis Brander och popfenomenet Belle.

Kvällen fortsatte med ett bejublat framträdande av Kikki Danielsson och Wizex på Krogscenen.

Från Parkscenen fortsatte musiken med en av årets Melodifestivalfavoriter Lisa Miskowsky, för att sedan avslutas med Alexander Bards nya musikprojekt Gravitonas.

Schlagerkvällen

Stockholm Pride klassiska torsdagkväll bytte namn till ”Schlagerpopkvällen” som ett led i att utveckla begereppet. Vi gjorde så för att Melodifestivalen innehöll alla typer av musikstilar. Att inkludera ”pop” i namnet gjorde att vi också kunde bjuda på favoritlåtar som inte varit med i själva tävlingen.

Kvällen hölls ihop av de två värdarna Robert Fux och Mathias Holmgren, som tillsammans med husbandet Hallå Hela Pressen bjöd under kvällen på ett fyrverkeri med över 30 artister: Ott Leplend (Estland), Anneila, Maria Benhaji, Mimi Oh!, Sonja Aldén, Smith & Tell, Marie Lindberg, Edie Razazz, Youngblood, Linda Sundblad, Tersia Bjarneby, Rosanna Jönis, Nina & Kim, Sean Banan, Sara Varga, Andreas Lundstedt, Sebastian Karlsosn, The Face, Amy Diamond, Stockholm Syndsrome, Star Pilots, Da Buzz, Dilba, Eric Amarillo, Håkan Lidbo/Jessica Folcker, Eleftheria Eleftheriou (Grekland), Ivi Adamou (Cypern), Jedward (Irland) och avslutade med årets ESC vinnare Loreen.

P3 Sommarsession

Nytt för året var också samarbetet med Musikbyrån i P3 Sommarsession, som sände live från Pride Park. Programledaren Kitty Jutbring avslöjade sin graviditet och Mattias Andreassen och Tomas Stenström.

En afton med Whitney Houston

Även om regnet vräkte ned under fredagsförmiddagen, så fortsatte Queersalsan på Krogscenen, Nettan & Maria avslutade sina dagar med Fredrik Svahn och Niklas Andersson, flatfavoriterna Strula med Siri uppträdde och Club X – Katja Gustavsson & Gunn Lunnemo – avslutade med dansfest.

På Parkscenen värmde årets IDOL stjärnskott Moa Lignell upp innan Gudrun Haukisdottir presenterade ” En afton med Whitney Houston”. Medverkande artister var Vannesa Falk, Big Fox, Viktor Noren, Pauline och Shirley Clamp.

Eric Saade avslutade på Parkscenen med att bjuda på sin bejublade popshow. Naturligtvis hade han med sig Tone Damli som gäst i hiten ”Imagine”.

Avslutningskvällen och paradengalan

DJ Leo B värmde upp publiken när Paraden anlände till Pride Park. Uppträdanden under kvällen i Pride Park var bl a: Lilla Lovis och Mariette Hansson, Ludvig Anderssons band Atlas, DJ Baby J.

Paradengalan på Parkscenen presenterades av Jenny Silver. Andra artister som uppträde under kvällen var Lune, Lilla Sällskapet, Norlie & KKV; Andreas Moe (Avicii ”Fade into darkness”), Happy Hoes (Miis Inga, Dominica Perzynsk samt Camilla Henemark) och Diamond Dogs.

Lena PH och Agnes

Stort jubel var det under Lena Philipson framträdande, både när hon sjög årets Pridelåt ” du följer väl med” men även i hits som ”Dansa i neon” och ” Kärleken är evig”.

Agnes gjorde stt första framträdande på tre år, och fick avsluta årets Paradengala med en hitkavalkad bestående av On & on, Love love love samt Release Me.

Senoirverksamhet

Pride Gold, hade ett seniortält i Pride Park. Pride Gold arrangerade musikstunder på Skogsscenen där bland annat Andres Esteche och Albin Flinkas uppträdde.

Författartält och författarsamtal

Ett författartält i Pride Park arrangerades tillsammans med Hallongrottan. Här kunde besökarna lyssna på författarsamtal från bland annat Birgitta Stenberg, Mats Strandberg och Sara Bergsmark, Maria Sveland.

Teaterföreställningar

Under festivalveckan i Pride House gavs ett flertal teaterföreställningar. Maria Johansdotter hade Sverigepremiär, en reading av Gertrud Larsson och Carolina Frände, dansklasser med Balettakademien samt den normbrytande När prinsessan begär.

Konstutställningar

I studion på Pride House arrangerades Pride Konst med fokus på den internationella gemenskapen i kampen för mänskliga rättigheter. Utställare som Rainbow Arts projekt, Markus Emilsson, The Unstraight Museum var med.

Stand Up

På torsdagen var vi stolta att kunna presentera amerikanska stand-up komikern Margret Choo. tanken var att hon skulle uppträda på Stadsteaterns stora scen, men publiktrycket blev så stort att framträdandet flyttades till Parkscenen i Pride Park.

Regnbågsblocket

Regnbågsblocket- till minne av de som lämnat oss i hiv/aids, presenterades av Peter Englund, initiativtagare till WAD Galan. Jonas Gardell var årets talare och Gabriel Forrs med sin 200 personer starka kör ”Du kan sjunga gospel” framförde Regnbågssången samt ”Underbar”.

Pridedansen och flashmob på Sergels Torg

Pridedansen som togs fram av Balettakademien till årets Pridelåt var lyckad och fick ett stort genomslag. En Flashmob genomfördes på Sergels Torg och fick många lunchande stockholmare och turister upp på benen.

Själv försökte jag göra mitt bästa i dansen med att smita undan Aftonbladets webbkamera.

Här ett klipp från YouTube. Dansen startar ca 2 minuter in. Kul att se nu i efterskott att det var så mycket folk på plats på Sergels Torg. Var för fokuserad då för att se det.

Paraden

Paraden var rekordstor. Vi beräknade med ca 60 000 personer som gick i paraden och ca 600 000 personer som tittade på. Det gör prideparaden till det största arrangemanget i Stockholm. Vädret var fantastiskt och det var en helt fantastisk parad. Själv gick jag i fronten tillsammans med festivalledning och styrelse och det var mäktigt.

Under paraden hade vi Tasso Stafilidis och Robert Fux som paradutropare. Det var ett uppskattat inslag och de piskade uppstämningen rejält vid Kungsträdgården.

Restauranger

Det fanns en uttalad önskan både inom Prideorganisationen och bland Pridebesökarna att få tillbaka gaykrogarna till Pride Park så årets krogar i Pride park blev Roxy, Mälarpaviljongen, och Sidetrack. Som café blev det Anna på Östermalm.

Utställare

I Pride Park hade vi ett 60-tal utställare, en blandning av föreningar, politiska partier och kommersiella aktörer.

Backstage och mingel

Årets Backstage var välbesökt och var Stockholms hetaste plats att vara på under Pride. Ett nära samarbete med Marianne Djudic och Richard LindhTaste PR gjorde våra mingel och events uppskattade och välbesökta.

 

Pridelåten: Lena Philipsson – Du följer väl med?

Årets låt för Stockholm Pride var Du följer väl med? (Soundfactory Pride Remix). Den premiärspelades den 11 juni i Sveriges största morgonprogram – Rix Morronzoo på Rix FM.  Prideremixen gjordes av Emil Hellman.

Till festivalen släpptes en exklusiv fysisk singel, endast tillgänglig att köpa på festivalområdet. När låten släpptes låg den länge Topp 40 på iTunes. Lena Philipssons låt valdes utifrån att den passade väl in på årets tema Tillsammans.

Årets Dogtag

Årets Dogtag var ett halssmycke skapat av modekreatören Bea Szenfeld. Bea tog fasta på årets tema ”Tillsammans”, då dogtagen har producerats och packats tillsammans med vänner, assistenter och frivilliga i olika workshops i hennes ateljé i Solna.

Seminarier och debatter

För att bidra till bredd och inkludering arrangerade Pride endast en bråkdel av programpunkterna själva – en arkitekturfilm om Kulturhusbygget 1969-1974, en queer glaskonstutställning med tillgänglighetsaspekter och ett författarsamtal om hiv med kända svenska författare/journalist som skriver om hiv.

Förslag på programpunkter som inkom sorterades och bedömdes utifrån principen att så många som möjligt skulle få plats i programmet. Att veta vem eller vilka som var arrangörer eller promoters såg ledningsgruppen som en förutsättning för att festivalen skulle bli bra och fungera för alla som ville vara med.

Temat speglades i programmet

Det var en uttalad strategi att årets tema Tillsammans skulle speglas i programmet, dvs med en jämn fördelning av politiska lutningar åt höger och åt vänster och mitt emellan, högt och lågt, ungt och gammalt för möta så många segment som var möjligt.

Programpunkterna fördelades över ett begränsat antal dagar och under ett begränsat antal timmar. Det som inte kommit med i programmet såg mer eller mindre likadant ut som det som kom med i programmet – det vill säga: inte något uteslöts för att det verkade för vänster/anarkistiskt, queer, liberalt, konservativt eller orienterat mot svensk partihöger.

Säkerhet

Festivalen kräver ett gediget säkerhetsarbete. Vi hade ett bra och nära samarbete med Polisen och andra myndigheter. Vi anställde egna ordningsvakter och scensäk. Festivalen bygger upp en egen ledningscentral som via radio koordinerar inte bara ordningsvakter utan också andra funktioner inom festivalen. Inom festivalens områden bemannas också sjukvårdstält och liknande.

Volontärer

Festivalen skulle inte finnas utan alla fantastiska volontärer. Pride har i genomsnitt runt 400 volontärer som ska rekryteras, intervjuas, schemaläggas, utbildas, ha kläder, få mat och dryck och på alla möjliga sätt tas om hand.

Vi såg det som lika viktigt att volontärerna fick en härlig upplevelse som att besökarna till festivalen fick det. Den samhörighet som finns mellan volontärerna är oerhört viktig och ska värnas om.

Det är mycket praktiskt arbete som ska till, t ex tillverkades ca 1 000 besöksbrickor och ca 2 500 schemapass ska läggas och fördelas.

Inför året var det en uppförsbacke eftersom många av de s k långtidsvolontärerna och tidigare volontärerna tappat förtroendet för festivalen. En stor del av arbetet fick ägnas åt att åter bygga upp förtroendet.

IT och teknik

Festivalen är mycket beroende av  IT-teknik & IT-system. Det byggs upp eget nätverk och ett stort antal kompletta IT arbetsplatser ska upp till alla möjliga funktioner som kontor, biljettkassor, ansvariga, entréer, backstagebarer mm

Sponsorer

Festivalen kunde inyte bedrivas utan alla sponsorer. Även här fick vi börja i en uppförsbacke eftersom festivalens förtroende var i proncip noll. Ekonomin var ju ytterst osäker och festivalen hade ställt in betalningarna. Ingen ville ju vara sponsor till något som var konkursmässigt. En stor del av arbetet här fick vi också lägga på att bygga upp förtroendet igen.

Huvudsponsor och partners

Som huvudsponsor fick vi glödjande nog TCO. Det skapade förtroende även för andra sponsorer och det kändes tryggt för oss att ha dem i ryggen. Bland övriga partners var: Apoteket, Arbetsförmedlingen, HP, Hilton Slussen, SL, Taxi Stockholm, Spendrups, Bahnhof och QX.

Leverantörer och andra samarbetspartners

Ingen festival kan klara sig utan bra leverantörer och samarbetspartners. Så inte heller denna festival. Frans August, Stockholm Stad, Kulturhuset, Metro, My Newsdesk, RFSL, Sensus, Statoil, Stockholms Stadsteater, Sveriges Radio P3, The Card och Travelcard skulle vi inte ha klarat oss

Fakta

Pride House

Pride House öppet 1200-1800 31 juli-3 augusti. Vår beräkning är att Pride House ökade besökstalet på Stadsteatern/Kulturhuset med ca 4 000 personer per dag under Stockholm Pride.

I genomsnitt besöktes Pride House av 10 300 besökare per dag. Totalt besökte 6 621 personer något av våra seminarier/debatter, teater eller filmföreställningar i Pride House.

Pride Park

Pride Park öppet 1400-0000 1-2 augusti och 1400-0100 3-4 augusti. Vår beräkning är att antalet besökare var ca 18 000. Stockholm Pride arrangerades 2012 för femtonde gången och lagom till 15 årsfirandet togs Pride Park tillbaka till Tantolunden.

Pride Parade

Pride Parade ägde rum den 4 augusti och vår beräkning är att ca 60 000 personer gick i paraden och att ca 600 000 personer tittade på paraden.

Festivalledningen bestod av:

  • Aktiviteter & samarbeten, delprojektledare: Alex Skantz
  • Community, delprojektledare: Erika Larsson
  • Ekonomi & försäljning, delprojektledare: Johan Södergren
  • Etablering & logistik, delprojektledare: Ulrika Jansson
  • Kommunikation & press, delprojektledare: Niklas Torsell
  • Musik, delprojektledare: Håcan Andersson
  • Seminarier & debatt, delprojektledare: Camila Kempe
  • Säkerhet, delprojektledare: Ulrika Jansson
  • Volontär, delprojektledare: Stefan Göstasson
  • Sponsoransvarig: Tasso Stafilidis

Adress

Alf Kjeller Konsult AB
Tulegatan 34, 5 tr
113 53 Stockholm

Telefon & E-post

Telefon: 08-660 09 90
E-post: info [a] alfkjeller.se
Organisationsnummer: 556901-1710

Sociala medier

Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
DanishEnglishFinnishFrenchGermanItalianNorwegianSpanishSwedish