Under våren har jag jobbat med en hel del mediasamarbeten inför EuroPride 2018. Många samarbeten var klara sedan tidigare, t ex samarbetet kring kampanjerna som vi arbetat med Åkestam Holt kring samt det visuella konceptet som Bold står för. En del är nya och sådana som jag dragit i. Ett av dem är samarbetet med Youtube-nätverket Splay.

Jag vill vi skulle nå ut till en annan målgrupp än vad vi annars når ut till och i ett annat media än vad vi vanligtvis syns i.

Resultatet efter allt arbete blev ett samarbete med Youtubern – Jakob Andersson “Detvarmindag” som blev en ambassadör för EuroPride och EuroPride Parade.

Ett bra samarbete med en härlig person. Vad Splay gjorde var att producera en film för Youtube och sociala medier som skulle locka folk till EuroPride Parade. Filmen blev “Därför går jag” och innehåller bl a intervjuer med olika profiler.  SplayOne uppmanar även fler att berätta sin historia/anledning eller reflektion kring varför man ska gå eller går i paraden med #därförgårjag.

Jag hoppas att samarbetet med Splay har gjort att fler vågar vara sig själv. Filmen kan du se här: